Šťastné Vánoce, ale jak pro koho

20. prosince 2015 v 19:56 | Astaer
Píšu o 4. neděli adventní, brzy už budou Vánoce. Teď mnohem častěji než během celého Adventu budeme slýchat přání šťastné a veselé. Ano, je to hezké přání. Ale jak to nakonec dopadá?

Budu psát o svém pohled na různé prožívání Vánoc, jak se lidé k tomu staví. Vynechám lidi, kteří Vánoce vůbec neslaví.
V Česku většina lidí o sobě tvrdí, že jsou nevěřící. A Vánoce jsou samozřejmě křesťanské svátky. Pro nedouky dávám odkaz na vysvětlení, že opravdu jsou. A proto jaksi jde těžko do sebe, aby nevěřící slavili svátky narození Pána Ježíše. Proto lidé tak hltají materialismus se vším všudy a udělali si z Vánoc období nákupů hromady věcí. Něčím se to prostě musí nahradit. Pro někoho je to sice ohrané tvrzení, jenže pořád platí: materiální věci člověka neučiní šťastným. Na to už leckteří nevěřící přišli. Proto v této úvaze vynechávám i ty lidi, kteří se opravdu soustředí jen na materiální "prožívání" Vánoc. Dárky, jako hlavní předmět Vánoc, jsou tím nejdůležitějším jen pro malé děti. Předpokládám, že kdo čte toto psaní, už pochopil, že na dárcích tolik nesejde.

Nejprve se zastavím u lidí, kteří mají Vánoce jen jeden nebo dva dny. Nemají příliš dobré rodinné vztahy a sejít se na Vánoce je pro ně jen taková povinnost. Proto se sejdou jen na Štědrý den a zůstaou spolu nanejvýš do druhého dne, protože by to déle nevydrželi. Tak se dokonce může stát, že někteří hned 25. prosince vyhazují stromeček z domu. A už aby zas byli každý u sebe, jako před tím.
Šťastné Vánoce ani náhodou.

Velká část dnešních lidí baží po zážitcích. Nemám přímo na mysli nestálé lidi, kteří o Vánocích jezdí do exotických krajin. Myslím ty lidi, kteří se co nejvíc snaží, aby o Vánocích tzv. všechno klaplo. Chtějí mít Vánoce hezké, aby všichni měli dobrou náladu a cítili navzájem, jak se mají rádi. Na tom není nic špatného. Ale něco takového je jako křehká sklenice, do které stačí trošku uhodit a je rozbitá. I když všechno se vydaří, stejně se zdá, že tu něco schází. Nějaká infantilní nálada a prožívání je všechno? Už zde není nic víc?
Šťastné Vánoce to jsou jen tak napůl.

Naproti tomu se podívejme na Vánoce křesťanů (tj. katolíků). Nemusíme si nalhávat, že jsou ve všech případech ideální a všichni se zaměřují na podstatu Vánoc. Jsou i samozřejmě vlažní křesťané.
Křesťané, jak snad ještě většina nevěřících ví, si připomínají a slaví den narození Pána Ježíše. Odbočím, protože musím zdůraznit jednu důležitou věc, kterou mnozí ani nepostřehli.
Je to něco naprosto nevídaného, ale v křesťanství jedna ze zásadních světových událostí. Bůh, který je nad veškerým tvorstvem, se sám ponížil a stal se člověkem z lásky k lidem. Je to naprosto něco neslýchaného, v žádném jiném náboženství nic takového nenajdete. Něco takového nepřišlo na mysl ani lidem ani ďáblu. Ale přitom je to zcela logické, když známe všechny okolnosti.


Proto Vánoce křesťanů nejsou primárně zaměřené na hmotné statky, ani na nějaké prožívání pocitů. Obě věci sice k Vánocům patří, ale nejsou nezbytné. Pouze vycházejí ze skutečnosti Vánoc - radost a obdarování lidí samotným Stvořitelem. I v případě, že tyto dvě věci scházejí, křesťanské Vánoce nepřestanou být Vánocemi (kupříkladu vzpomeňme na pronásledované křesťany na mnohých místech světa). Křesťan se raduje a je skutečně šťastný, když si je vědom, že jeho Pán a Bůh ze své nesmírné lásky přišel na svět, aby zachránil člověka. Tato opravdová radost, kterou nemůže jen tak nic pokazit, schází nevěřícím lidem. Vánoce jsou prostoupeny radostí, což je krásně vyjádřené v koledách (Česká mše vánoční radostí přetéká - Hvězdy jsou dnes krásnější, obloha je jasnější | Aleluja, aleluja, chvalme Boha dobrého! Aleluja, aleluja, chvalme Boha mocného, Boha mocného, Boha dobrého!). Narozdíl od nevěřících, kteří si zakončují Vánoce buď už hned po Štědrém dnu, nebo nejdéle po Novém roce, křesťané - celá Církev - prožívají radost až do neděle po 6. lednu.

Pokud jde o přání šťastných a veselých Vánoc, musí to být nutně Vánoce křesťanské. Ještě podotknu jednu zajímavou věc. Označení šťastné jistě znamená to, co se dočtete na Wikipedii ("vnější příznivá událost nebo okolnost, často nahodilá a nezasloužená"). Ale je tu ještě něco. Jedna koleda se jmenuje Dej Bůh štěstí. Zde můžeme slovo štěstí zaměnit za požehnání. A tak vlastně přejeme požehnané a veselé Vánoce, i když říkáme šťastné a veselé.

Ještě se vrátím ke koledám a nevěřícím. Četl jsem, že lidé, samozřejmě včetně nevěřících, u nás mají vcelku rádi koledy. Prý mezi nejoblíbenější patří Narodil se Kristus Pán, Neseme vám noviny, Chtíc aby spal, Tichá noc a další. Je to trochu zvláštní. Nevěřící lidé nadávají na křesťanství, Pána Boha a katolickou Církev při každé příležitosti, kdykoliv si potřebují do někoho kopnout, ale pak mají rádi koledy? Udivuje mě, jak nevěřící člověk může poslouchat koledy, které jsou o Pánu Bohu, nebo dokonce Českou mši vánoční, a přitom Pána Boha nechtějí. Není to trochu pokrytecké? Nebo je to tím, že většina lidí je povrchních a je jim to jedno?
Něco podobného je, když nevěřící jdou na Štědrý den do kostela. Pokud se jedná o ty, kteří kde chodí, nadávají na Pána Boha a katolickou Církev, tak to jsou největší pokrytci. Ale přímo takoví do kostela asi nikdy nezašli. Dost často tam jsou rodiny s dětmi. Souvisí to s hledáním zážitků. To jsou ti lidé, o kterých jsem psal ve čtvrtém odstavci. Asi jdou na Štědrý den do kostela kvůli dětem, aby měly něco zvláštního. Ale ty, protože k něčemu takovému nejsou ani trochu vedeny, to téměř vůbec nezajímá. Spíš tam jdou dospělí hlavně kvůli sobě. Touží po něčem víc, hledají.
Určitě je dobře, že se alespoň jednou za rok zajímají o křesťanství. Ale teď vám chci něco povědět. Katolická mše je hlavně pro věřící. Vy tam zaberete místo v lavicích a ani se neumíte náležitě chovat. Nemluvím ani o tom, že netušíte, co se při té mši sv. vlastně děje. Když už přijdete, tak se chovejte alespoň jak se patří. Tím nejdůležitějším je pokleknout při proměňování. Správně byste měli v tu chvíli opustit kostel a něčemu takovému nebýt přítomní. Jak vidíte, nikdo vás ani v tu chvíli nevyhání a nezakazuje vám přijít do kostela, ale když všichni v kostele klečí, tak vy také musíte. Pokud se vám to nelíbí, tak nechoďte do katolického kostela.

Doufám, že se nikdo neurazil a po přečtení se hlouběji zamyslí nad Vánocemi a nad sebou. Přeji vám šťastné, a tedy požehnané, a veselé Vánoce.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 mor-tem mor-tem | 20. prosince 2015 v 20:44 | Reagovat

Pěkně napsané a taky mi neleze do hlavy, proč Vánoce slaví ateisté. Já jsem sice ateistka (přikloněná k Buddhismu), ale Vánoce trávím u své babičky s dědou a ti jsou věřící. Takže to vlastně "slavím" kvůli nim. V každém případě nechápu, proč to dnes slaví velká většina lidí.

2 Astaer Astaer | E-mail | Web | 20. prosince 2015 v 20:57 | Reagovat

[1]: Děkuji za komentář.
Víte, lidé něco jako Vánoce potřebují. Člověk je od přirozenosti nábožensky založený. Ale když někdo neslaví křesťanským způsobem, tak musí slavit nějakým jiným. A tak nevěřící mají alespoň ty materiální, bezduché Vánoce.
Na druhou stranu je dobré, že se úplně na Vánoce nezapomnělo a je šance, že leckdo znovu objeví ty pravé.
Také je celkem na české společnosti zajímavé, jak se staví odmítavě k importovaným symbolům ze zahraničí, hlavně např. k Santa Clausovi, a prosazují to "české".

3 mor-tem mor-tem | 20. prosince 2015 v 21:04 | Reagovat

[2]: To ano. A je dobré, že máme stále to "svoje". Byla by škoda, kdybychom to převzali. Ovšem.. Myslím si, že je krásné, jak se od sebe země liší ať už oslavou "Vánoc", Nového roku nebo náboženstvím. Nemyslíte? Mně to tak přijde. Vše má něco kouzelného a něco do sebe. :)

4 Astaer Astaer | E-mail | Web | 20. prosince 2015 v 21:10 | Reagovat

[3]: Pro mě krásné je, když se země liší v určitých ohledech ve slavení křesťanských Vánoc. Jinak ne. Protože jako je jedna pravda, tak musí být jedno pravé náboženství.

5 mor-tem mor-tem | 20. prosince 2015 v 21:19 | Reagovat

[4]: Každý věří v něco jiného. Tak proč to těm lidem brát, když je to to, co je činí šťastnými? Oni si to samé mohou myslet o své víře. :) Největší problém lidstva je to, že se snažíme přinutit ostatní, aby věřili v tu samou věc, nebo ve stejného boha. Tato víra už zabila mnoho lidí a já nevím, proč se nemůžeme přijmout všichni s tím, v co věříme a vzájemně se tolerovat. Tolerovat to, co činí druhé šťastnými a v co věří..

6 Astaer Astaer | E-mail | Web | 20. prosince 2015 v 21:25 | Reagovat

[5]:Možná to sice myslíte dobře. Ale řekněte, nechala byste člověka pokračovat v nějaké práci, i když víte, že to nakonec nikam nepovede? Nebo když víte, že někdo píše špatně pravopis, tak ho necháte napsat a poslat nějaký oficiální dopis třeba na nějaký úřad?

Přece všichni chceme vědět, jak se věci mají. A když to už někdo ví, tak se chce podělit s těmi, co to neví.

7 mor-tem mor-tem | 20. prosince 2015 v 21:30 | Reagovat

[6]: Chápu, že se všichni rádi dělí o to, co ví, ale i tak.. Je krásné, že nám příroda naskytla takovou rozmanitost. A my si ji sami ničíme. Z toho je mi trochu zle.. Kdyby bylo všechno stejné, nebylo by to tu tak trochu nudné?

8 Astaer Astaer | E-mail | Web | 20. prosince 2015 v 21:38 | Reagovat

[7]:Nevím, co by podle vás mělo být stejné. Myslíte náboženství?
Ale v náboženství přece v jádru nejde o rozmanitost. Kromě nějakého New Age, které hlásá náboženský indiferentismus, snad každné náboženství se samo považuje za pravdivé. Tak přece jde o pravdu. A to nemůžeme přece jen tak nechat být. Vždyť je to nanejvýš důležité pro život každého člověka znát, kdo Bůh je a jaký je.

9 mor-tem mor-tem | 20. prosince 2015 v 21:42 | Reagovat

[8]: Nemyslíte, že kdyby Bůh chtěl být znán, už by to dávno všichni věděli? :)
Prostě si říkám, že musí být hezké vycestovat do jiných zemí a poznat nové lidi a jejich víru.

10 Astaer Astaer | E-mail | Web | 20. prosince 2015 v 21:48 | Reagovat

[9]:Ale Pán Bůh právě chtěl, aby ho lidé znali. Při pročítání Písma sv. můžeme sledovat, že vždy alespoň malá část lidí pravého Boha znala. Ale ne pořád dost dobře. Teprve až s příchodem Pána Ježíše mohli lidé v mnohem větší míře poznat, jaký Bůh je.
Ráda tedy poznáváte jiné víry. Ale neztrácíte se v tom? Nejsem žádný odborník, ale podle mě je to tak, že co člověk, to jiné náboženství, kromě katolického náboženství. V něm je vidět jednota, jako v žádném jiném. Neznačí to něco?

11 mor-tem mor-tem | 20. prosince 2015 v 21:56 | Reagovat

[10]: To zase ne. Záleží to na krajině. Většina Asie - buddhismus nebo hinduismus a buddhismus je vlastně z hinduismu. Navíc myslím že hinduismus (teď nechci lhát), je nejstarší existující náboženství.
A Vánoce mám za to, že jsou i svátkem pohanským.

12 Astaer Astaer | E-mail | Web | 20. prosince 2015 v 22:01 | Reagovat

[11]:Aha :-)
Dneska je to asi docela častý jev, že lidé si oblibují náboženství z východu. To by mě ale zajímalo, proč? Asi to bude u každého z jiných důvodů. Akorát nechápu, že asi většinou jako první v hledání zamítnou křesťanství.

13 mor-tem mor-tem | 20. prosince 2015 v 22:11 | Reagovat

[12]: To si nemyslím. Sám víte, že křesťanů je poměrně hodně, takže si nemyslím, že jako první jej zamítnou. Já se k buddhismu kloním třeba z toho důvodu, že jsem měla jakousi představu o posmrtném životě a tak dál a postupem času jsem zjistila, že tomu právě odpovídá buddhismus. Myslím té mé představě. :)
V každém případě máte zajímavé názory a příjemně se s vámi píše. :)

14 Astaer Astaer | E-mail | Web | 20. prosince 2015 v 22:21 | Reagovat

[13]:Tak moje názory sou spíš samozřejmě křesťanské. Ale děkuji za kompliment.

Tak je možné, že zas tolik křesťanství nezamítají. Akorát nevím, jak v Česku, protože taddy obecně k náboženství není kladný postoj a ke křesťanství už vůbec.
Takže jste si vybrala podle toho, co vám nejvíc sedělo. A to bylo jediné? Psala jste, že máte věřící prarodiče, tak asi něco víte i o křesťanství. V čem myslíte, že je posmrtný život, jak ho předkládá křesťanství, chybný?

15 mor-tem mor-tem | 20. prosince 2015 v 22:34 | Reagovat

[14]: No.. V České Republice není.. To je pravda. Tady se věří spíše.. Jak to nazvat.. Ve štěstí?
Tak křesťané ti to vidí tak, že na základě svých činů se dostanou buď do pekla nebo do nebe, kde na ně čeká buď utrpení, nebo radost. Já věřím v reinkarnaci. :)

16 Astaer Astaer | E-mail | Web | 20. prosince 2015 v 22:47 | Reagovat

[15]: Někdo ve štěstí, někdo v něco jiného. Četl jsem, už nevím přesně kde (prostě na nějakém katolickém webu), že když člověk nevěří v Pána Boha, věří všemu ostatnímu. No, je to tak. Právě opravdových ateistů (nevěřící ničemu) bude jen poskrovnu. Už jsem si tu stěžoval v jednom článku, jak lidé věří kdejakému okultnímu :D
Napsala jste to o posmrtném životě dost stručně. Zajímaly by mě spíš důvody, proč podle vás věřit v reinkarnaci a nevěřit tomu, co učí křesťanství.

17 mor-tem mor-tem | 20. prosince 2015 v 22:56 | Reagovat

[16]: Mohu vám napsat na email, nebo někam jinam? Lépe se mi bude kontrolovat, jestli jste odepsal. (Vše dělám na mobilu, protože nemám notebook)

18 Astaer Astaer | E-mail | Web | 20. prosince 2015 v 22:59 | Reagovat

[17]: Určitě. Pište na ten, co je v profilu. Ale dneska vám už asi neodpovím. Je pozdě a tak trochu mi to přestává myslet xD Všiml jsem si, až když jsem psal tak komentář 14, že tu diskutuju s tím samým člověkem, jako na vašem blogu. :D

19 Marie Marie | 21. prosince 2015 v 16:30 | Reagovat

Když je nejhůř a jde do tuhého,tak je každý věřící.V nejhorších chvílích moc pomáhá věřit.

20 Arbiter Elegantiae Arbiter Elegantiae | E-mail | Web | 17. ledna 2016 v 11:43 | Reagovat

Mohla bych se podepsat pod každou větu, každé slůvko.

Myslím, že má v tomhle na lidi ohromný vliv tradice - rodiče je brali jedenkrát ročně do kostela na půlnoční, zpívali s nimi koledy... a tak to dělají se svými dětmi i oni. A původní význam se rozplývá, nakonec mizí v nenávratnu, ale stále se drží toho, na co byli zvyklí. Na půlnoční člověk potká tolik lidí, kteří by sami sebe nejspíš možná nazvali ateisty, že se nestačí divit. Na rorátech, oproti tomu, by těžko hledal kohokoli z těch pokrytců, kteří si budou 24. prosince zpívat "Narodil se Kristus Pán" a nebude to pro ně znamenat víc než slova.

21 Astaer Astaer | E-mail | Web | 17. ledna 2016 v 12:10 | Reagovat

[20]: Děkuji za komentář. Asi to opravdu dělají hlavně jako tradici, stejné je to s návštěvou hřbitova a zapálením svíčky. Někteří si alespoň tohle podrželi jako zvyk, přestože i ta svíčka má mnohem hlubší význam.
Jinak chování nevěřících v kostele je tristní! Někteří ani nemají tu slušnost, aby si sundali čepici. A pak to poklekání... Hrůza. Copak neznají:  "Jsme-li v Římě, chovejme se jako Římané"?

22 Arbiter Elegantiae Arbiter Elegantiae | E-mail | Web | 17. ledna 2016 v 14:43 | Reagovat

[21]: Kolikrát nevidím ani katolíky v kostele poklekat a když pak mám tu čest s nějakou dětskou mší nebo s akcemi v duchu ekumenismu, přestávám se tomu divit. Na druhou stranu nejsou o nic horší než lidé, kteří pokleknou, pokřižují se... A obojí ze zvyku bez nějakého vyššího významu. Pointou je otázka, jak se mají oni "sváteční" křesťané chovat dle příkladu ostatních, když sami katolíci zapomínají, jak se chovat v kostele, na hřbitově a tak dále? ^^

Nedávno jsem před hřbitovem sledovala příchozí. Byla jsem zvědavá, kdo se pokřižuje a kdy a s patřičným zklamáním jsem zjistila, že si vlastně každý dělá, co chce a každý něco jiného.

23 Astaer Astaer | E-mail | Web | 17. ledna 2016 v 15:02 | Reagovat

[22]: Pravda, i někteří katolíci nejsou schopní pokleknout v kostele ani při proměňování, a tak dávají špatný příklad nekřesťanům. Možná se najdou kostely, kde většina už ani neklečí, osobně jsem ale nic takového nezažil. Vždy klečí naprostá většina kostela. A zrovna tomu bylo i tak o těchto Vánocích. Kvůli velkému počtu lidí jsem byl u zadních lavic a kolem mě samozřejmě stáli nevěřící. Samozřejmě vždy poklekám a tak učinili i jiní věřící. Přesto skoro všichni nebo úplně všichni (to nemůžu vědět) nevěřící okolo mě zůstali stát jak tvrdé Y. :-|

24 Arbiter Elegantiae Arbiter Elegantiae | E-mail | Web | 17. ledna 2016 v 15:34 | Reagovat

[23]: To je smutné... Co víc k tomu říct? A je to i jedním z důvodů, proč už chodím jen na tridentské mše. Obvykle se říká, že jim lidé nerozumí, ale přísahala bych, že i člověk, který je na ní poprvé, jí rozumí více než celý kostel pokoncilní liturgii - rozumí jí více, pokleká, nepřijímá na ruku, při přijímání klečí a kněz se při ní neobrací zády k Bohu.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama